
La Lettre Electronique de TRRAACE 

TRRAACE Electronic Newsletter 

 N° 197 – 27/01/2015 

TRRAACE :  
TOUTES LES RESSOURCES POUR LES RADIOS AFRICAINES ASSOCIATIVES COMMUNAUTAIRES ET 

EDUCATIVES 

TRACKING RESOURCES FOR RADIOS IN AFRICA AT THE BENEFIT OF THE ASSOCIATIVE 

COMMUNITY AND EDUCATIVE RADIO STATIONS 

TODOS OS RECURSOS PARA AS RADIOS ASSOCIATIVAS EN AFRICA ASSIM CEMO COMUNITARIAS 

E EDUCATIVAS 

HTTP://WWW.MEDIAFRICA.NET 

Table des matières / Table of content 

Nouvelles/News/Noticias ................................................................................................ 2 
Somalia: Two Radio Galkacyo Journalists Wounded in Grenade Attack .......................... 3 
Zambia: UCZ for Community Radio Stations .............................................................. 3 
Worldwide: Calling all independent media organisations in the developing world ............ 3 
Uganda: Radio Pacis celebrates ten years .................................................................. 4 
Somalia: Somali radio station shut down over Ebola report ......................................... 4 
Somalia: NUSOJ calls for Somali government to release the journalists ......................... 5 
Uganda: Sentenced CBS radio journalist dies in Masaka hospital .................................. 5 
Gambia: Taranga FM Back On Air ............................................................................. 6 
Call for nominations: Courage in Journalism and Lifetime Achievement Awards .............. 6 
Tanzania: Sharing is caring: top BBC radio advice for Tanzanian youth project .............. 6 
Gambia: Gambia radio station censored, director harassed after foiled coup .................. 7 
Africa./Germany: German broadcaster Deutsche Welle to stream in Africa via mobile app 7 
Swaziland: Swazi Broadcasting Will Not Be Freed ....................................................... 8 
Nigeria: Bauchi Radio Hosts Workshop for Journalists On 2015 Polls ............................. 9 
South Africa: Entries for 2015 MTN Radio Awards Closes This Month ............................ 9 
Sierra Leone: Radio Lessons for 1.5 Million Children in Ebola-Hit Sierra Leone .............. 10 
Zimbabwe: Star Fm Drama On GBV......................................................................... 10 
Kenya: Capital FM 'Touching Hearts' 11 Years On ...................................................... 11 
South Africa: Two New Presenters for 702, CapeTalk ................................................. 12 
Kenya: Radio Africa MD Patrick Quarcoo Blasts Media Council Over Threats to Close the 
Star ..................................................................................................................... 12 
The National Broadcasting Commission (NBC) said yesterday that it will not hesitate to 
take decisive ........................................................................................................ 13 
Somalia: Gunmen attack Radio Gaalkacyo in central Somalia ..................................... 13 
Kenya: The Media Council has summoned Radio Africa Group over persistent breaches to 

code of conduct .................................................................................................... 13 
Uganda: Under the Mango Tree Radio Project ........................................................... 14 
DRCongo authorities halt broadcasts of two opposition-linked radios/TV....................... 14 
DRCongo: DRCongo authorities lift ban on Beni-based radio, TV ................................. 15 
Burundi: The radio station director of RPA arrested ................................................... 15 
Zambia - Pressure on media not to cover opposition election campaign........................ 16 
South Sudan: Vandalized Catholic Radio in South Sudan Successfully Repaired ............. 16 
Liberia: Catholic Media Director Challenges Journalists ............................................... 17 
 

Nouvelles en français 

Algérie: 2014 - une nouvelle ère pour l'audiovisuel .................................................... 18 
Ile Maurice: Pritam Parmessur - «J'ai été nommé d'après mes compétences» ............... 18 
Centrafrique : Guira FM, la Radio de la MINUSCA ...................................................... 19 
Appel à candidatures : Les Prix Courage in Journalism et Lifetime Achievement ............ 19 



TRRAACE – E-BULLETIN 197  

© Mediafrica.Net 2015  27/01/2015 

Afrique: L'Afrique en partage grâce à 5 radios .......................................................... 20 
Congo: Une radio des jeunes pour la promotion d'une culture de paix .......................... 20 
Angola: Rétrospective 2014 - Cacuaco bénéficie d'une station radio ............................ 21 
Sénégal: 4ème avis trimestriel du CNRA - RTS, Walf TV, Zik FM, RFM... pollueurs de 
l'espace public ...................................................................................................... 21 
Burkina Faso: Emissions d'expression directe - Les animateurs de radios et télévisions se 

forment ............................................................................................................... 22 
Burundi: Le directeur de la radio privée RPA écroué .................................................. 22 
Zambie - Les médias incités à ne pas couvrir la campagne électorale de l'opposition ..... 23 
Algérie: Le taux de couverture de la radio régionale de Médéa sera porté à 98% en mars 
2016 ................................................................................................................... 24 

 

NOUVELLES/NEWS/NOTICIAS 
(Posted from 01/01/2015 to 27/01/2015) 
 

Africa./Germany: German broadcaster Deutsche Welle to stream in Africa via mobile app 7 
Afrique: L'Afrique en partage grâce à 5 radios .......................................................... 20 
Algérie: 2014 - une nouvelle ère pour l'audiovisuel .................................................... 18 
Algérie: Le taux de couverture de la radio régionale de Médéa sera porté à 98% en mars 
2016 ................................................................................................................... 24 
Angola: Rétrospective 2014 - Cacuaco bénéficie d'une station radio ............................ 21 
Appel à candidatures : Les Prix Courage in Journalism et Lifetime Achievement ............ 19 
Burkina Faso: Emissions d'expression directe - Les animateurs de radios et télévisions se 
forment ............................................................................................................... 22 
Burundi: Le directeur de la radio privée RPA écroué .................................................. 22 
Burundi: The radio station director of RPA arrested ................................................... 15 
Call for nominations: Courage in Journalism and Lifetime Achievement Awards .............. 6 
Centrafrique : Guira FM, la Radio de la MINUSCA ...................................................... 19 
Congo: Une radio des jeunes pour la promotion d'une culture de paix .......................... 20 
DRCongo authorities halt broadcasts of two opposition-linked radios/TV....................... 14 
DRCongo: DRCongo authorities lift ban on Beni-based radio, TV ................................. 15 
Gambia: Gambia radio station censored, director harassed after foiled coup .................. 7 
Gambia: Taranga FM Back On Air ............................................................................. 6 
Ile Maurice: Pritam Parmessur - «J'ai été nommé d'après mes compétences» ............... 18 
Kenya: Capital FM 'Touching Hearts' 11 Years On ...................................................... 11 
Kenya: Radio Africa MD Patrick Quarcoo Blasts Media Council Over Threats to Close the 
Star ..................................................................................................................... 12 
Kenya: The Media Council has summoned Radio Africa Group over persistent breaches to 

code of conduct .................................................................................................... 13 
Liberia: Catholic Media Director Challenges Journalists ............................................... 17 
Nigeria: Bauchi Radio Hosts Workshop for Journalists On 2015 Polls ............................. 9 
Sénégal: 4ème avis trimestriel du CNRA - RTS, Walf TV, Zik FM, RFM... pollueurs de 
l'espace public ...................................................................................................... 21 
Sierra Leone: Radio Lessons for 1.5 Million Children in Ebola-Hit Sierra Leone .............. 10 
Somalia: Gunmen attack Radio Gaalkacyo in central Somalia ..................................... 13 
Somalia: NUSOJ calls for Somali government to release the journalists ......................... 5 
Somalia: Somali radio station shut down over Ebola report ......................................... 4 
Somalia: Two Radio Galkacyo Journalists Wounded in Grenade Attack .......................... 3 
South Africa: Entries for 2015 MTN Radio Awards Closes This Month ............................ 9 
South Africa: Two New Presenters for 702, CapeTalk ................................................. 12 
South Sudan: Vandalized Catholic Radio in South Sudan Successfully Repaired ............. 16 
Swaziland: Swazi Broadcasting Will Not Be Freed ....................................................... 8 
Tanzania: Sharing is caring: top BBC radio advice for Tanzanian youth project .............. 6 
The National Broadcasting Commission (NBC) said yesterday that it will not hesitate to 

take decisive ........................................................................................................ 13 
Uganda: Radio Pacis celebrates ten years .................................................................. 4 
Uganda: Sentenced CBS radio journalist dies in Masaka hospital .................................. 5 



TRRAACE – E-BULLETIN 197  

© Mediafrica.Net 2015  27/01/2015 

Uganda: Under the Mango Tree Radio Project ........................................................... 14 
Worldwide: Calling all independent media organisations in the developing world ............ 3 
Zambia - Pressure on media not to cover opposition election campaign........................ 16 
Zambia: UCZ for Community Radio Stations .............................................................. 3 
Zambie - Les médias incités à ne pas couvrir la campagne électorale de l'opposition ..... 23 
Zimbabwe: Star Fm Drama On GBV......................................................................... 10 
 

News (Les nouvelles en français suivent p. 18) 

ALERT FROM :   02/01/2015    [EN] 

Somalia: Two Radio Galkacyo Journalists Wounded in Grenade 

Attack 

http://allafrica.com/stories/201501020262.html  

The editor and producer of Galkacyo radio station were wounded in grenade attack on Wednesday. 
Mohamed Abdi and Abdullahi Mohamed received slight injuries and were urgently treatment. 

Witness said two separate hand grenades were hurled into the station while the journalists were 
preparing evening news at 7 30 PM local time. 
The chairman of Somali Independent Media Houses Association Hassan Ali Gesey has condemned 
the attack and called upon the authorities to investigate and bring the perpetrators of the heinous 
act to book. 
"SIMHA condemns the attack on Radio Galkaacyo in the strongest terms possible." He said 
"We call upon the authorities to launch immediate investigation and bring those responsible before 

justice." He added. 
This s the second time the station was attacked and according to committee to protect journalists 
Galkacyo is the second most dangerous city after the Mogadishu. 
Source: Dalsan Radio (Mogadishu), 31 Dec. 2014; quoted and distributed by allAfrica.com 

 

NEWS FROM :   03/01/2015    [EN] 

Zambia: UCZ for Community Radio Stations 

http://allafrica.com/stories/201501030180.html  

The United Church of Zambia (UCZ) in Ndola has pledged to support the growth of community 
radio stations as this enhances public awareness on issues of national governance. 

Saint Andrews Congregation reverend in charge Christopher Yamba said community radio stations 
provided a platform for members of the public to interact and provide discerning views on various 
issues of national interest. 
Reverend Yamba said this on Wednesday during a fundraising dinner dance for Radio Chimwemwe 
held at the Savoy hotel in Ndola. 
"It is therefore important that we come together and collaborate to make Radio Chimwemwe a fully 
fledged broadcaster," reverend Yamba said. 

At the same event, radio Chimwemwe board chairperson Cephas Katongo said the radio station 
was currently on test transmission awaiting the grant of a broadcasting license by the Ministry of 
Information. 
"All the necessary procedures have been completed and it is expected that the Ministry of 
Information will soon grant us the broadcasting license so that we commence operations fulltime," 
he said. 

Radio Chimwemwe transmits on frequency- 91.7FM in Ndola. 

Source: Times of Zambia (Lusaka), 2 Jan. 2015; quoted and distributed by allAfrica.com 

 

RESOURCE FROM :   03/01/2015    [EN] 

Worldwide: Calling all independent media organisations in the 

developing world 

http://oneworldmedia.org.uk/awards  

Enter the 2015 One World Media Special Award 
The Special Award recognises an independent media organisation based in a developing country 

http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=8274
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=8274
http://allafrica.com/stories/201501020262.html
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=8277
http://allafrica.com/stories/201501030180.html
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=8278
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=8278
http://oneworldmedia.org.uk/awards


TRRAACE – E-BULLETIN 197  

© Mediafrica.Net 2015  27/01/2015 

using media to address social, cultural, political and economic issues. 
The Award seeks to recognise and encourage outstanding reporting that informs the public, 
provides an outlet for local people’s voices, creates a space for critical information and holds those 
in power to account. 
The 2015 One World Media Special Award winner will receive a three-week placement on a 

professional training program - the CNN Journalism Fellowship at CNN's headquarters in Atlanta, 
USA. The winning organisation will also receive round-trip airfare to London to attend the One 
World Media Awards ceremony in June. 
To enter the 2015 Special Award, please download and complete the entry form on our website. 
Completed entry forms must be sent to us by the final deadline of 5 February. There is no entry fee 
for the Special Award. 
Now in its 27th year, the One World Media Awards recognise excellence in media coverage of the 

developing world. 
For more information about the Awards, please visit the website mentioned as URL of this news. 
Source: One World Media (London), Communique, 16 Dec. 2014 

 

NEWS FROM :   03/01/2015    [EN] 

Uganda: Radio Pacis celebrates ten years  

http://www.radiopacis.org/  

Bishop Sabino Ocan Odoki has said the success that Radio Pacis has achieved in its ten years of 
existence has been the result of the hard work of its management. […] 
The Bishop made this remarks during celebrations to mark 10 years of existence of Radio Pacis on 

24th October at Media Centre’s Solar Park. […] 
Bishop Odoki especially thanked the management for the job well done. “Doing a job well is not 
about big money,” he said. And even in families, the Bishop said if parents play their roles well, 
then that family will stand out even if they don’t have money. The Bishop went on to explain that 
radio is an important tool for evangelization – communicating the good news of Jesus Christ. 
Expounding further on the good news, the Bishop said when we communicate love, we receive love 
in return. “If you want someone to smile, you have to smile and you will receive a smile,” he 

affirmed.  
With Radio Pacis in place, he said the people of Arua Diocese have no excuse for not hearing the 
word of God. “Just switch on your radio – at 6 o’clock there is the word of God and even during the 

course of the day there is an explanation of the word of God. And on every Mondays at 7:15pm 
whenever the Bishop is around at the headquarters, is always on air.” But above all, “that the radio 
becomes our instrument to bring unity, love and reconciliation among our people.”  
The Director of the Radio, Fr Tonino Pasolini said although Pacis has registered a lot of successes, 

there have been a lot of challenges too. But he was quick to note that the management and the 
staff had learnt to jump over the challenges. He said according to the findings of Catholic Media 
Council (CAMECO), an international Catholic media body based in Germany, the staffs of the radio 
have owned the mission and vision of the radio. And as such, they have been able to achieve the 
successes that Pacis has registered. The Director further explained that the station not only works 
for the spiritual development of the person but that it also works for the social, economical and 

otherwise development of the human person – (it takes a holistic approach to human 
development). 
“The radio goes to the far away villages to hear the voice of the poor,” he explained. He 
particularly thanked the parish communication secretaries who have made it possible for Pacis to 
cover the whole diocese and beyond. […] 
Some of the successes that the Radio has achieved are the number of awards it has won. During 
its ten years of broadcast Radio Pacis has won several awards, […] But on the whole the radio has 

received several other awards given to the station and individual staff members by various 
organisations and institutions during its ten years of broadcast. The station’s most recent award in 
November from EUROSOLAR was in recognition of its ability to use renewable energy. Radio Pacis 
uses power supplied by solar energy and this has greatly cut down operational costs and 
EUROSOLAR recognized this as a way of promoting solar energy in Uganda. 
Full report and source: Arua Diocese Bulletin (Arua), issue 136, Nov.-Dec 2014 

 

NEWS FROM :   04/01/2015    [EN] 

Somalia: Somali radio station shut down over Ebola report  

http://www.midnimo.com/  

http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=8279
http://www.radiopacis.org/
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=8281
http://www.midnimo.com/


TRRAACE – E-BULLETIN 197  

© Mediafrica.Net 2015  27/01/2015 

Somalia's National Intelligence and Security Agency today shut down Radio Risala and detained its 
director, Muhammad Abdiwahab and editor Muhammad Kafi Shaykh Abukar, hours after the two 
were summoned to the agency's headquarters for questioning over the station's reporting on 
Ebola, one of the station's journalist, who sought anonymity, told Midnimo.com. 
Yesterday, the radio reported that a person infected with Ebola was seen in Lower Shabeelle 

region. The government said the report was baseless. 
Radio Risala is one of the most independent radio stations in Mogadishu. 
Source: Midnimo.com website, in Somali, 3 Jan. 2015; translated and quoted by BBC Monitoring 
Global Newsline Media File, 4 Jan. 2015 

 

NEWS FROM :   04/01/2015    [EN] 

Somalia: NUSOJ calls for Somali government to release the 

journalists 

http://tinyurl.com/qyrv88y 

The National Union of Somali Journalists (NUSOJ) learned the unfortunate arrest of three journalist 

and the shutdown of a prominent Radio station by the members of the Somali National Security 
and Intelligence Agency, on Saturday afternoon, 3rd January, 2015 and calls for their release. 
The trio; Director of Risaala Radio, Mohamed Abdiwahab Abdullahi, Its edior Mohamed Kaafi Sheik 
Abukar and a reporter, Mohamed Abdi Ali were arrested on Saturday afternoon, January 3rd, 2015, 
after they were summoned for questioning, Radio Risaala reported. 

According to the Radio, the director of the radio later told the staff to shutdown the radio station 
without specifying the reason behind their arrest. The Radio station is one of the prominent, 
credible and independent radio station based in Mogadishu, Somalia. 
The Somali government did not yet comment about the nature of the arrest of the journalists and 
the closure of the radio station. 
The National Union of Somali Journalists (NUSOJ) is outrageous about the arrest of the journalists 

and silencing a prominent radio station and calls for the Somali government to release the 
journalists and allow the radio station to resume on air. 
"We have just learned the unfortunate incident and are currently following up the case,” Mohamed 
Ibrahim, NUSOJ Secretary General said, "However, we ask for their unconditional release”. 
The National Union of Somali Journalists (NUSOJ) will issue an updated statement shortly. 
Source: Radio Risala (Mogadishu), Website, 3 Jan. 2015 

 

NEWS FROM :   05/01/2015    [EN] 

Uganda: Sentenced CBS radio journalist dies in Masaka hospital  

http://www.ifex.org/uganda/2015/01/05/ssembuusi_dies/  

Ronald Ssembuusi, a journalist formally working with the Central Broadcasting Services (CBS) 

radio, has passed on.  
He died at dawn on 2 January 2015 at Masaka Referral hospital, where he had been admitted due 
to his deteriorating health.  
In October 2014, the Magistrates Court at Kalangala convicted and sentenced Ssembuusi to a fine 
of one million shillings (USD 400) or a one year jail term for a story he reported on CBS radio on 
17 November 2011 alleging that the former Kalangala LC 5 chairman, Daniel Kikola, was being 
investigated in connection with the disappearance of solar panels donated to the Kalangala district 

by the African Development Bank to pump clean water in the area.  
At the time of his death, Ssembuusi had appealed against his criminal defamation conviction and 
sentence at the High Court in Masaka. Through his lawyers, Catherine Anite and Nicholas Opio, 

Ssembuusi had also filed a Reference in the East African Court of Justice in Arusha, challenging the 
enforcement of criminal defamation laws, which place unjustifiable restriction on freedom of 
expression and access to information in Uganda.  

His death casts a very dark cloud over the journalism fraternity in Uganda, most especially within 
the human rights defenders spectrum in the country.  
“We believe that Ssembuusi stood for a very good cause, he was a very brave journalist and very 
passionate about his profession so much that he remained focused, ambitious and true to his work 
as a journalist despite his ailing health. We will forever celebrate Ssembuusi's service to the media 
and keep his aspiration burning. May Ssembuusi's soul rest eternally in peace,” said HRNJ-Uganda 
National Coordinator, Robert Ssempala.  

Ssembuusi's body will be laid to rest on 3 January 2015, at his ancestral place at Lwanume in 

http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=8282
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=8282
http://tinyurl.com/qyrv88y
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=8283
http://www.ifex.org/uganda/2015/01/05/ssembuusi_dies/


TRRAACE – E-BULLETIN 197  

© Mediafrica.Net 2015  27/01/2015 

Kalungu district at 2:00pm local time. 
Source: Human Rights Network for Journalists - Uganda quoted by IFEX (Toronto), 5 Jan. 2014 

 

ALERT FROM :   06/01/2015    [EN] 

Gambia: Taranga FM Back On Air  

http://allafrica.com/stories/201501060986.html  

Gambian authorities closed Taranga FM Radio from 1 to 3 January 2015, sources from Taranga FM 
told this paper. 
Taranga FM Managing Director Alhagie Abdoulie Ceesay was arrested and detained at the Yundum 

Police Station from 1 to 2 January and granted bail to report every day. 
"No official reason was given to us for the closure of the radio. We have been asked to resume 
duties with effect from the weekend and play only music; no press review." 
Taranga FM is one of the popular radio stations in The Gambia, especially for its review in 
vernacular languages of local newspapers. 
It would be recalled that Taranga FM was closed in 2013 and January 2014, and has resumed 

broadcasting as authorised by the authorities. 

Source: The Point (Banjul), 6 Jan. 2015; quoted and distributed by allAfrica.com 

 

ALERT FROM :   07/01/2015    [EN] 

Call for nominations: Courage in Journalism and Lifetime 

Achievement Awards 

http://tinyurl.com/o89stx4 

Call for nominations: International Women’s Media Foundation’s Courage in Journalism and 
Lifetime Achievement awards 

The International Women’s Media Foundation is seeking nominations for its Courage in Journalism 
Award and Lifetime Achievement Award. These prizes honour women journalists who have 
demonstrated extraordinary strength of character in difficult or dangerous circumstances. 
Full-time or freelance women journalists who work in print, broadcast or online media in any 
country can be nominated. 
The winners will receive cash prizes (the amount is yet to be determined) and will travel to the USA 

to attend the award ceremonies. 
Although preferred languages for submissions are English, French, Arabic, Russian and Spanish, 
submissions in any language will be considered. 
The deadline to submit nominations is February 14, 2015. 
For more information and to make a nomination, go to the link of this news. 
Source: Farm Radio Weekly/Barza Wire, 5 Jan. 2015 

 

NEWS FROM :   08/01/2015    [EN] 

Tanzania: Sharing is caring: top BBC radio advice for Tanzanian 
youth project 

http://tinyurl.com/ptfab39 

Last summer, as we started the mammoth task of building a national youth radio show in Tanzania 
from scratch, a few of us (myself included) set off on a fact-finding mission to BBC Radio 1 and 
BBC Radio 1Xtra’s London studios. 
We wanted to find out “what works” at one of the UK’s most popular youth radio stations and how 

we could adopt – and adapt – some of their best ideas. 
Household-name presenters and award-winning producers were more than willing to share tips on 
anything from production planning and finding the right guests, to the best way to engage listeners 
both on – and off-air. 
We’re now putting this advice into practice in making Niambie, which means “tell me” in Kiswahili. 
It’s a national radio show that gives young people in Tanzania the information they need to take 
part in the local and national decision-making processes that affect their lives. 

What’s more, it’s a really good listen. 
Make it fun 
During our London visit Trevor Nelson, a veteran BBC Radio 1 and BBC Radio 1Xtra presenter 
stressed the need for shows to be entertaining. "Make it a fun experience for the listener,” he said. 

http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=8286
http://allafrica.com/stories/201501060986.html
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=8287
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=8287
http://tinyurl.com/o89stx4
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=8288
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=8288
http://tinyurl.com/ptfab39


TRRAACE – E-BULLETIN 197  

© Mediafrica.Net 2015  27/01/2015 

He told us how he had invited Eminem to contribute to a slot on his show, encouraging younger 
people to vote in the run-up to the UK general election. 
We’ve since used similar tactics by inviting Tanzanian celebrities such as the reality TV star Idris 
Sultan and the actress Elizabeth Michael to help reach wider audiences and bring to life important 
topics such as the upcoming 2015 elections in Tanzania. 

Another highlight of the London visit was meeting Andy Taylor, a BBC Radio 1 producer, who 
shared a story he was working on about youth unemployment in Britain. Tanzania faces this issue 
too, and we later used a similar approach to Andy’s to produce our own report. Pleasingly, we were 
able to return the favour by sharing insights from Niambie’s extensive audience research showing 
how listener reach and engagement can be improved through “edutainment” techniques such as 
using popular music and social media to get across important information. 
Newsbeat’s reporter Jim Taylor left us with a lasting message - don’t constantly reinvent the wheel. 

“If the format works” he said, “use it again!” This is exactly what our trip was for, to evolve best 
practice from BBC Radio 1 and BBC Radio 1Xtra into a workable format for youth audiences in 
Tanzania. And work it did! 
Our audience figures and social media following are soaring with each weekly episode, helping us 
encourage even more young people to engage in the decisions which will shape both their lives and 

their country’s future. 

Source: BBC Blogs Media Action (London), 6 Jan. 2015 

 

ALERT FROM :   10/01/2015    [EN] 

Gambia: Gambia radio station censored, director harassed after 

foiled coup 

http://tinyurl.com/ksddeug  

An independent radio station that Gambian authorities ordered to stop broadcasting from January 1 
to 4 after a failed coup attempt in the country has been allowed back on air, but ordered to play 

only music, according to news reports and local journalists. 
The crackdown on community station Taranga FM came after a failed coup attempt on December 
30. The station had not broadcast reports on the attempted coup, according to local journalists. On 
January 1, police arrested Alagie Abdoulie Ceesay, managing director of Taranga FM, and detained 
him in Yundum police station overnight before releasing him on bail the following day, according to 
news reports. He has been ordered to report daily to the police, who have not charged him or 

given an explanation for his harassment, local journalists told the Committee to Protect Journalists. 

"The arbitrary censorship of Taranga FM is the latest attempt to restrict independent voices in 
Gambia," said Peter Nkanga, CPJ's West Africa representative. "We call on authorities to allow the 
station to resume broadcasting freely and to stop harassing its staff." 
Authorities did not give any reason for the closure of the radio station, which is based in the village 
of Sinchu Alhagie, about 15 kilometres from the capital, Banjul, the reports said. The radio 
resumed broadcasting on January 4 after it was warned to play only music and stop all regular 
programs including current affairs, news reports said. 

Media reports speculated that the failed attack on the presidential palace in Banjul on December 
30, which was thwarted when guards fought off the gunmen, would be used by President Yahya 
Jammeh as an excuse to crackdown on the press. 
While the armed attack at the presidential palace was taking place, local media did not report on it 
and state-owned and privately-run radio stations played only music for fear of government arrest 
or shut down, local journalists told CPJ. President Jammeh, who was out of the country at the time 

of the coup attempt, called it a terrorist attack carried out by Gambian dissidents in the U.S., 
Germany, and the U.K., news reports said. 
Authorities have previously censored Taranga FM, which translates news from international media 

and local Gambian newspapers into local languages, according to CPJ research. In August 2012, 
security agents citing "directives from above" forced the station off the air without providing any 
explanation, revoked the station's license, and took contact information about its board members, 
according to news reports. The ban was lifted in January 2014 as a New Year goodwill gesture, 

according to news reports. 
Source: Committee to Protect Journalists (New York), 8 Jan. 2015 

 

NEWS FROM :   10/01/2015    [EN] 

Africa./Germany: German broadcaster Deutsche Welle to stream 

http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=8289
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=8289
http://tinyurl.com/ksddeug
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=8290


TRRAACE – E-BULLETIN 197  

© Mediafrica.Net 2015  27/01/2015 

in Africa via mobile app  

Deutsche Welle (DW) and Tuluntulu have teamed up to provide DW's English TV channel as 

streaming content for mobile devices in Africa. 
The new partnership between DW and Tuluntulu will make it easier for mobile users in Africa to 
tune in to DW free of charge - no matter where they are. Tuluntulu is a mobile app that offers a 
range of TV streams at a lower bandwidth, making content available on mobile networks as well as 
wireless. 
"Tuluntulu is an innovative service that is making content available to everyone, everywhere," says 
Sevan Ibrahim-Sauer, DW's head of distribution, Africa. "We are excited to use opportunities like 

this to reach out to new and different target audiences." 
Tuluntulu is a revolutionary service for viewers in Africa, who rarely have access to high-speed 
internet connections. The company offers the app and the streams free of charge to mobile users. 
Since its launch, Tuluntulu has been downloaded nearly 100,000 times and is extremely popular in 
South Africa, Nigeria, Ghana, Tanzania, Kenya, Morocco, Uganda, Mozambique, Tunisia and 
Zambia. 
"The response to our app over the last few months has been tremendous. We are excited to have 

partners like DW come aboard and provide interesting content for viewers around Africa," says 
Pierre van der Hoven, CEO of Tuluntulu. 
Tuluntulu is an African focused mobile streaming platform that can be used to reach people globally 
via their smart phones or tablets. For the end user the app is free to download (Android and iOS), 
free to watch (no subscriptions), 100 per cent free on WiFi, with data costs only if connected via a 
mobile network. The business model, mainly advertising, is designed to maximize audience reach 

and engagement. The platform currently has 12 x 24/7 streaming TV channels. 
Deutsche Welle (DW) is Germany's international broadcaster and a trusted source for reliable, 
unbiased news and information. DW delivers the latest insights and analysis of the issues that are 
moving the world with regional television line-ups and radio and online content available in 30 
different languages. With news, features and documentaries covering everything from business, 
science and politics to arts, culture and sports, we bring people closer to what matters most. 
Source: Deutsche Welle (Bonn), Press release, 8 Jan. 2015; quoted by BBC Monitoring Global 

Newsline Media File, 10 Jan. 2015 

 

NEWS FROM :   15/01/2015    [EN] 

Swaziland: Swazi Broadcasting Will Not Be Freed  

http://allafrica.com/stories/201501122066.html  

We should be sceptical of a report that the Swaziland Government is about to privatise all state-
controlled broadcasting in the kingdom and open up the presently-restricted airways to the people. 
This promise has been made on and off for the past twenty years. Now, Dumisani Ndlangamandla, 
Minister of Information Communication and Technology, has reportedly said a new entity called the 
Swaziland Broadcasting Corporation (SBC) will be formed, possibly by the end of 2015. 
The Times Sunday, an independent newspaper in Swaziland, reported, 'Ndlangamandla said it was 

expected that the operation would provide maximum availability of broadcasting to the people 
through the three-tier system of public, commercial and community broadcasting services.' 
The newspaper reported SBC would provide public, commercial and community radio or television 
services. 
It is unlikely that any new broadcasting entity, if it is ever created, will be any different to the 
present situation where nearly all broadcasting in Swaziland is state-controlled. 

Swaziland is ruled by King Mswati III, who is sub-Saharan Africa's last absolute monarch. Political 
parties are banned from contesting elections and the King picks the government. 

At present Swaziland Broadcasting and Information Service (SBIS) oversees state radio stations. 
The only independent radio is Voice of the Church, a Christian station that does not carry news. 
There are only two TV stations in the kingdom, the state-controlled Swazi TV and the independent 
Channel S, which has a publicly-stated policy of supporting King Mswati. 
Despite many promises in the past the Government still does not allow community radio to operate 

in the kingdom. 
Most people in Swaziland get their news and information from radio. Newspapers hardly penetrate 
rural areas where more than 70 percent of the population lives and television is too expensive for 
most people. 
Under this situation, currently broadcasters in Swaziland serve the interests of the ruling elites and 
not those of the people. Broadcasting is state-controlled, that means no criticism is allowed on the 

http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=8293
http://allafrica.com/stories/201501122066.html


TRRAACE – E-BULLETIN 197  

© Mediafrica.Net 2015  27/01/2015 

airwaves of the status quo in Swaziland. Any criticism of the ruling elite is seen as 'non-Swazi'. The 
Prime Minister is editor-in-chief of the Swazi broadcasting and can decide what goes on the air and 
what does not. 
As recently as August 2012, the Swazi Government issued guidelines for state broadcasters that 
barred all coverage of events, 'except those authorised by relevant authorities'. 

The guidelines also prohibited 'public service announcements' unless they were 'in line with 
government policy' or had been authorised 'by the chiefs through the regional administrators' or 
deputy prime minister's office. 
There is a long history of censorship on SBIS. Strikes and anti-government demonstrations are 
usually ignored by the radio. Sometimes live programmes are censored on air. In July 2011, the 
plug was pulled on a phone-in programme when listeners started criticising the government for its 
handling of the economy. Percy Simelane, who was then the boss of SBIS, and is now the 

Government's official spokesperson, personally stormed the radio studio and cut the programme. 
In April 1 2011, Welile Dlamini, a long-time news editor at SBIS, challenged Prime Minister 
Barnabas Dlamini at an editors' forum meeting on why the state radio station was told by the 
Government what and what not to broadcast. Dlamini said that at the station they were instructed 
to spike certain stories such as those about demonstrations by progressives and strike action by 

workers. The PM responded by saying editors should resign if they were not happy with the 

editorial policies they were expected to work with. 
In March 2011, SBIS stopped broadcasting the BBC World Service Focus on Africa programme after 
it carried reports critical of King Mswati III. In the same month, SBIS failed to cover the march by 
nurses that forced the Swazi Government into paying them overdue allowances. 
Source: Swazi Media Commentary (Gaborone), 12 Jan. 2012; quoted and distributed by 
allAfrica.com 

 

NEWS FROM :   15/01/2015    [EN] 

Nigeria: Bauchi Radio Hosts Workshop for Journalists On 2015 
Polls  

http://allafrica.com/stories/201501130627.html  

anaging Director of Bauchi Radio Corporation (BRC), Alhaji Maigari Mohammed Khanna, has 
advised journalists to see themselves as ambassadors of the security agencies and the society by 
reporting the 2015 general elections objectively. 

Khanate stated this at a two-day workshop organised for journalists by his corporation under the 

theme: 'One the need to be security conscious during the 2015 general elections coverage'. 
He enjoined journalists to do everything possible within the provision of the Constitution to ensure 
success of the forthcoming general elections. 
The BRC boss said objective reportage and prompt alerting the security agencies to certain 
tendencies capable of causing election violence can help the security operatives in averting 
violence. 
"There are certain information that are not supposed to be reported during elections; such 

information should be forwarded to the security agencies for them to promptly deal with problems 
for both the good of the society and the journalists rather rushing to air such information." 
He warned journalists against taking side with any political party and reporting elections result 
even when the elections are inconclusive. 
A security chief in the state who doesn't want his name in the print urged journalists to collaborate 
with the security agencies by providing information that avert violence during elections. 

He stressed the need for journalists and the security agents to collaborate with each other towards 
achieving violent free elections. 
Also speaking Chairman of the BRC Chapel of the Nigeria Union of Journalists (NUJ), Alhaji Kabiru 

Garba, said the coverage of the 2015 elections requires exhibition of professionalism by journalists 
in such a way that even after the elections Nigeria would still remain single and indivisible entity. 
Source: Daily Independent (Lagos), 13 Jan. 2015; quoted and distributed by allAfrica.com 

 

NEWS FROM :   15/01/2015    [EN] 

South Africa: Entries for 2015 MTN Radio Awards Closes This 
Month 

http://allafrica.com/stories/201501151524.html  

Radio stations wishing to enter the 2015 MTN Radio Awards have until 20 January for manual 

http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=8294
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=8294
http://allafrica.com/stories/201501130627.html
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=8295
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=8295
http://allafrica.com/stories/201501151524.html


TRRAACE – E-BULLETIN 197  

© Mediafrica.Net 2015  27/01/2015 

submissions or 27 January for online submissions. 
"Throughout the entry period, we have had a constant stream of enquiries about various aspects of 
the entry process, and we are anticipating a substantial increase in the volume of calls in the 
coming weeks," says Lance Rothschild, CEO of the MTN Radio Awards. "As is normally the case, we 
know that we will receive the bulk of the entries within the last 24 hours preceding the deadline, 

however I urge stations to submit their entries as soon as possible and to avoid any frustration 
caused by system congestion." 
The MTN Radio Awards will be presented at a Gala Banquet at the Sandton Convention Centre on 
18 April. 
Source: Biz-Community (Cape Town), 15 Jan. 2015; quoted and distributed by allAfrica.com 

 

NEWS FROM :   15/01/2015    [EN] 

Sierra Leone: Radio Lessons for 1.5 Million Children in Ebola-Hit 
Sierra Leone 

http://allafrica.com/stories/201501141390.html  

Any views expressed in this article are those of the author and not of Thomson Reuters Foundation. 
MORE than a million children unable to attend school in Sierra Leone due to Ebola are now able to 
get lessons over the radio. 
Children's charity Plan International has been helping to develop radio programmes to reach those 
missing out. It is also supplying 22,500 solar radios to some of the poorest children, especially 

girls, so they can tune in. 
Most schools remain closed due to the impact and restrictions caused by Ebola, severely affecting 
the education of millions of children. 
"Getting children back to learning is one of our biggest priorities at this time," says Casely 
Coleman, Plan's Country Director in Sierra Leone. 
"Radio is an excellent way of speeding up children's return to the classroom, and helping bridge the 

gap while schools are closed," he adds. 
Once the lessons are recorded, they are aired to 41 community radio stations across Sierra Leone 
through a central hub, with a target of reaching 1.5 million children. 
Students and parents can also be alerted to the lessons via text message. 
Mariama, aged 14, says school closures have had a huge impact but the radio programmes are 
helping pupils continue to learn. 

"The outbreak is really affecting us, girls are suffering the most. Some of my friends will not be 

going back to school because they are pregnant," she says. 
"Listening to the emergency radio teaching program and writing down my notes as I listen, is the 
only way I keep myself busy with school work. 
"I want the government to end the Ebola outbreak so that we can go back to school, that is my 
dream for 2015," adds Mariama. 
Teachers are also being trained to use radio as an educational resource. 
"The teachers like using the radio for lessons and see radio technology as a useful tool," says 

Martin Foday, Learning Advisor for Plan International in Sierra Leone. 
"It's especially useful for teaching languages like English and French at all levels. The students can 
also improve their pronunciation as they mimic the presenters," adds Mr Foday. 
More than 8,200 people have died from Ebola, according to the World Health Organisation, with 
nearly 3,000 in Sierra Leone. 
Plan is helping run five Community Care Centres in Port Loko, one of the worst affected areas of 

the country, as well as providing food and other essential items to families quarantined by the 
outbreak. 
It has also opened an Interim Care Centre in Kailahun for children who have been orphaned by 

Ebola. 
Source: Thomson Reuters Foundation, 14 Jan. 2015; quoted and distributed by allAfrica.com 

 

NEWS FROM :   16/01/2015    [EN] 

Zimbabwe: Star Fm Drama On GBV 

http://allafrica.com/stories/201501130508.html  

A new Star FM drama on gender based violence is growing in popularity among listeners with its 
thought provoking topics. The radio drama is an initiative by arts organisation, Savana Trust and is 

now in its third week. 

http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=8296
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=8296
http://allafrica.com/stories/201501141390.html
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=8299
http://allafrica.com/stories/201501130508.html


TRRAACE – E-BULLETIN 197  

© Mediafrica.Net 2015  27/01/2015 

Savana Trust director, Daniel Maposa, said the show is drawing overwhelming responses as 
listeners are opening up about their ordeals. 
"This is the first time that our organisation has done a radio drama and it is also a first for Star FM. 
We had not anticipated such an amazing impact from these real life stories that are being 
portrayed in the drama." 

"It has had both men and women speak out on their horrific encounters with gender based 
violence. It is sad that people are living under such conditions," said Maposa. 
The first episode from two weeks ago tackled the issue of0 violence experienced by a woman who 
was in a "live in" relationship with her boyfriend. 
The economically empowered boyfriend bars her from going to work and isolates her from her 
family and friends. 
She finds herself with no one to turn to as her lover takes the physical and emotional abuse to 

extreme ends. 
"The second episode was about a minor who was raped by a relative. Instead of talking about 
justice, her family gang up and tries to cover it up as a way of protecting the perpetrator from 
going to prison," he said. 
Maposa who is also the play's director said most of the story lines were taken from the 

contributions they obtained during Savana Trust's 2014 campaign. The campaign saw them 

engaging various communities on gender and human rights issues. 
"During the campaign, we were using theatre to create dialogue among community members on 
women's rights, GBV issues. We encountered serous stories and we thought we could share with 
the nation," he said. 
He also spoke of an upcoming episode that will tackle a controversial issue on violence perpetrated 
towards men. 
"Most of our projects are evidence based. We did our research and employed trained writers 

Leonard Mhatsa, Elton Mujanana and Rudo Mtangadura. They wrote seven episodes and as the 
director I conceptualised the stories," he said. 
Maposa said they were using a number of trained actors to bring out the radio drama to life. 
Notable actors include Teddy Mangawa, Carol Mashingaidze, Derrek Nziyakwe and Steward 
Sakarombe. 
"The stories are unique and believable and the use of graphic presentation and representation 
create environment and ambience. The audience is supposed to visualise so the use of sound 

effects and directing makes this possible," he said. 
Source: The Herald (Harare), 13 Jqn. 2015;; quoted and distributed by allAfrica. com 

 

NEWS FROM :   16/01/2015    [EN] 

Kenya: Capital FM 'Touching Hearts' 11 Years On  

http://allafrica.com/stories/201501130944.html  

Capital Group Limited has for the 11th year running pledged its support for the Mater Heart Run. 
While receiving a token of appreciation from the run's organisers on Tuesday, Capital Group's 
Managing Director Cyrus Kamau said the company was proud to be associated with the difference 
the run has made to the lives of over 3,000 children suffering from heart complications over the 

years. 
"We have been with them since inception and last year we helped them raise Sh61 million. This 
year," he said, "our target is Sh70 million." 
Mater Hospital's Marketing Director Lawrence Muiga said the contribution Capital FM has made to 
the run for close to two decades has also gone a long way in not only remedying heart 
complications but lessening chances of occurrence. 
"Heart surgery costs hundreds of thousands of shillings but it costs only a few hundred shillings to 

prevent rheumatic heart disease by purchasing antibiotics for sore throats. And while the surgeries 
we do are what get the most publicity, we also go around the country, schools, educating people 
on this. In this process we've also screened tens of thousands of children for heart disease," he 
explained. 
Speaking to Capital FM News last year, 11-year-old Felix Ouma said he didn't know he was born 
with a hole in his heart until Mater Hospital held a medical camp at his orphanage. 
"I used to have constant headaches, sweat a lot and have such laboured breathing that I could not 

play." 
Felix is one of the 231 children who benefitted from the proceeds of the 2013 run and, "now I don't 
get as tired easily," he testified. 
The hospital hopes to help 250 more children this year after adding Machakos and Kisumu last year 
to Nairobi, Mumias and Mombasa as the list of places where the run takes place. 

http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=8300
http://allafrica.com/stories/201501130944.html


TRRAACE – E-BULLETIN 197  

© Mediafrica.Net 2015  27/01/2015 

"We managed to attract 2,500 in Kisumu and 1,500 in Machakos. This year we hope to consolidate 
those gains," Muiga said. 
The Mater Heart Run is traditionally held in the month of May with T-shirts, shorts, hats and bands 
available for sale at Nakumatt and Innscor outlets.Capital Group Limited has for the 11th year 
running pledged its support for the Mater Heart Run. 

While receiving a token of appreciation from the run's organisers on Tuesday, Capital Group's 
Managing Director Cyrus Kamau said the company was proud to be associated with the difference 
the run has made to the lives of over 3,000 children suffering from heart complications over the 
years. 
"We have been with them since inception and last year we helped them raise Sh61 million. This 
year," he said, "our target is Sh70 million." 
Mater Hospital's Marketing Director Lawrence Muiga said the contribution Capital FM has made to 

the run for close to two decades has also gone a long way in not only remedying heart 
complications but lessening chances of occurrence. 
"Heart surgery costs hundreds of thousands of shillings but it costs only a few hundred shillings to 
prevent rheumatic heart disease by purchasing antibiotics for sore throats. And while the surgeries 
we do are what get the most publicity, we also go around the country, schools, educating people 

on this. In this process we've also screened tens of thousands of children for heart disease," he 

explained. 
Speaking to Capital FM News last year, 11-year-old Felix Ouma said he didn't know he was born 
with a hole in his heart until Mater Hospital held a medical camp at his orphanage. 
"I used to have constant headaches, sweat a lot and have such laboured breathing that I could not 
play." 
Felix is one of the 231 children who benefitted from the proceeds of the 2013 run and, "now I don't 
get as tired easily," he testified. 

Source: Capital FM (Nairobi), 13 Jan. 2015; quoted and distributed by allAfrica.com 

 

NEWS FROM :   16/01/2015    [EN] 

South Africa: Two New Presenters for 702, CapeTalk  

http://allafrica.com/stories/201501151469.html  

702 and CapeTalk welcome two new voices to the weekend line up - they are Azania Mosaka on 
Weekend Breakfast and Makhosi Khoza on Solid Gold. 

Mosaka will join Africa Melane for a double header from 6-10am on Saturdays and Sundays. She 
hails from Pimville in Soweto and has over a decade of broadcast experience in radio and TV. 
Khoza, who will be hosting the music show from 4-9pm on Saturdays and Sundays, has over 20 
years experience as a music presenter in South Africa, starting at Capital Radio in the early 1990s 

and including shows on major regional and national stations. 
In December 2014, the two stations said goodbye to Rafe Lavine, a long-serving member of the 
Solid Gold team, who left to join his family in the UK. 
Source: Biz-Community (Cape Town), 15 Jan. 2015; quoted and distributed by allAfrica.com 

 

NEWS FROM :   17/01/2015    [EN] 

Kenya: Radio Africa MD Patrick Quarcoo Blasts Media Council Over 
Threats to Close the Star  

http://allafrica.com/stories/201501160310.html  

The Managing Director of Radio Africa, Patrick Quarcoo, has strongly condemned the threat by the 
Media Council to close down the Star. 

"We take the greatest exception to the behaviour of the Media Council. We think their behaviour is 
unprofessional and unethical," he said. 
"The Media Council has crossed the line and is attempting to become an instrument of censorship," 

he declared. 
"There have been previous instances where we have taken exception to their behaviour but out of 
respect for the Council, we have not taken action," Quarcoo said. 
"Radio Africa Group will now defend itself and consider taking legal advice to sue the Media Council 
for defamation," he said. 
He also confirmed that the Radio Africa Group had received no request to appear before the Media 
Council on January 22 as stated in the press release by Ethics Commission chairperson Grace 

Munjuri. 

http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=8301
http://allafrica.com/stories/201501151469.html
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=8302
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=8302
http://allafrica.com/stories/201501160310.html


TRRAACE – E-BULLETIN 197  

© Mediafrica.Net 2015  27/01/2015 

The Media Council of Kenya on Thursday issued a press release saying that it was contemplating 
"withdrawal of accreditation of its journalists and excommunication of the paper from media 
enterprises regulated under Media Council of Kenya." 
Only accredited media outlets and journalists are allowed to work in Kenya under the Media Act of 
December 2013. Withdrawal of accreditation would be equivalent to closure. 

The press release signed by Grace Munjuri, Chairperson of the Ethics and Public Information 
Committee, complained about "persistent publishing of offensive stories and pictures by the Star." 
It did not specify which stories or pictures had been deemed offensive. 
Source: The Star (Nairobi), 15 Jan. 2015; quoted and distributed by allAfrica.com 

 

NEWS FROM :   17/01/2015    [EN] 

The National Broadcasting Commission (NBC) said yesterday that 

it will not hesitate to take decisive  

http://allafrica.com/stories/201501160575.html  

The National Broadcasting Commission (NBC) said yesterday that it will not hesitate to take 

decisive measures against any broadcast station that reneges on its professional responsibilities as 
prescribed by law. 
NBC Zonal Director, Kaduna, Ibrahim Isa Wada, who was in Katsina, said broadcast outfits must 
operate within the law. 
He said just as the electioneering exercise is a game of rules, so is the broadcasting profession. 

"It is therefore essential that the rules of the game are adhered to by all players", he said. 
He said no politician should be allowed to use a medium unlawfully to the detriment of the society. 
"It is sad some politicians want to use the broadcast media to heat up the polity. Political broadcast 
shall be in decent language and equal opportunities must be given to all parties. Though a station 
is allowed to sell airtime, it should avoid monetization and commercialization of news coverage", he 
said.The National Broadcasting Commission (NBC) said yesterday that it will not hesitate to take 

decisive measures against any broadcast station that reneges on its professional responsibilities as 
prescribed by law. 
NBC Zonal Director, Kaduna, Ibrahim Isa Wada, who was in Katsina, said broadcast outfits must 
operate within the law. 
He said just as the electioneering exercise is a game of rules, so is the broadcasting profession. 
"It is therefore essential that the rules of the game are adhered to by all players", he said. 

He said no politician should be allowed to use a medium unlawfully to the detriment of the society. 

"It is sad some politicians want to use the broadcast media to heat up the polity. Political broadcast 
shall be in decent language and equal opportunities must be given to all parties. Though a station 
is allowed to sell airtime, it should avoid monetization and commercialization of news coverage", he 
said. 
Source: Daily Trust, 16 Jan. 2015; quoted and distributed by allAfrica.com 

 

ALERT FROM :   18/01/2015    [EN] 

Somalia: Gunmen attack Radio Gaalkacyo in central Somalia  

"Unidentified gunmen have hurled a hand grenade at the premises of Radio Gaalkacyo in central 
Somali town of Gaalkacyo for the second time", privately-owned Radio Dalsan reports on 17 
January. 

The director of the radio station has confirmed that "the radio's equipment has not been damaged 
in the attack". 
The National Union of Somali Journalists (Nusoj) "has condemned the attack and called on Puntland 

regional administration officials to investigate those behind the attack and bring them before 
justice as soon as possible", said the report. 
This is the second time Radio Gaalkacyo comes under grenade attack. 

On 31 December 2014, unidentified gunmen hurled a grenade at the station injuring two 
journalists, and damaging the station's equipment. 
Source: Radio Dalsan, Mogadishu, in Somali, 17 Jan. 2015; quoted by BBC Monitoring Global 
Newsline Media File, 18 Jan. 2015 

 

NEWS FROM :   19/01/2015    [EN] 

Kenya: The Media Council has summoned Radio Africa Group over 

http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=8303
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=8303
http://allafrica.com/stories/201501160575.html
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=8304
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=8305


TRRAACE – E-BULLETIN 197  

© Mediafrica.Net 2015  27/01/2015 

persistent breaches to code of conduct  

http://mediacouncil.or.ke/en/mck/index.php/press-release 

The Media Council of Kenya is dismayed by the continued breaches to the Code of Conduct for the 
Practice of Journalism in Kenya by Radio Africa Group’s Star Newspaper. 
As the body mandated with promoting ethical standards among journalists and the media in Kenya, 
we are highly concerned with the blatant contravention by the newspaper of a number of articles in 
the Code of Conduct as entrenched in the Second Schedule of the Media Council Act 2013. 
We are particularly incensed by the persistent publishing of offensive stories and pictures by the 
Star Newspaper, which continues to offend common decency and family values that we believe in 

as a society.We have noted a recurrent breach of several articles of the Code by the Star 
Newspaper including:  
Article 11 on Covering Ethnic, Religious and Sectarian Conflict 
Article 20 on the Use of Pictures and Names 
Article 9 on Obscenity, Taste and Tone in Reporting 
Article 14 on Intrusion into Grief and Shock; among others  
While we appreciate that the country has made strides in press freedom, it is worth noting that this 

freedom comes with responsibility in equal measure. The Council has received a number of 
complaints from the public on the violations by the Star Newspaper, with many terming the paper 
disgusting, morally misleading and publishing stories in bad taste. The Council has filed a number 
of the complaints with the Media Complaints Commission and the cases are at various stages of 
adjudication. 
We urge all journalists to present news with integrity, decency and respect to the dignity and 

intelligence of the audience as well as the subjects of news. 
Consequently, the Council has summoned the management of Radio Africa Group on Thursday, 22 
January 2015 to explain the unprofessional conduct of its journalists before an appropriate action is 
taken, including a contemplated withdrawal of accreditation of its journalists and excommunication 
of the paper from media enterprises regulated under Media Council of Kenya. 
The Media Council of Kenya advises all media houses in the country to uphold ethical practices as 
they go about their duties. 

Grace Munjuri, Chairperson, Ethics and Public Information Committee,  
Source: Media Council of Kenya (Nairobi), Press Release, Website, 15 Jan. 2015 

 

NEWS FROM :   19/01/2015    [EN] 

Uganda: Under the Mango Tree Radio Project  

http://tinyurl.com/n9safkt  

Under the Mango Tree combines recorded community-based discussions with national radio 
broadcasts to communicate information about health problems and solutions in Uganda. The radio 
programme is part of the AFFORD Initiative, a five-year United States Agency for International 
Development (USAID)-funded programme "that uses innovative marketing approaches to improve 
Ugandans' health." Under the Mango Tree addresses AFFORD's focus health topics: HIV/AIDS, 

malaria, and reproductive and child health. 
Communication Strategies:  
According to AFFORD, Under the Mango Tree combines two proven communication strategies: 
community mobilisation and interactive radio programming. The project capitalises on two realities 
in Uganda: people listen to each other, and people listen to the radio. By recording community 
dialogue for regional broadcast, the programme recreates the intimacy of a small-group setting for 

a mass media audience.  
To produce the show, community members gather in an outdoor public site. With the help of a 

moderator and health professional, the community discusses issues around one of AFFORD's 
supported topics. The live sessions are recorded and edited into 30-minute radio segments. Each 
episode is translated and broadcast in five languages. Listeners provide feedback by calling a toll-
free hotline with questions and comments about the show, and frequently asked questions are 
selected and answered in 45-second radio spots. Twenty-six episodes of the show were produced 

in five languages and broadcast on 11 stations nationwide. [...] 
Full report and source: The Soul Beat - Community Dialogues for Health, Issue 248, 13 Jan. 2015 

 

ALERT FROM :   20/01/2015    [EN] 

DRCongo authorities halt broadcasts of two opposition-linked 

http://mediacouncil.or.ke/en/mck/index.php/press-release
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=8306
http://tinyurl.com/n9safkt
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=8307


TRRAACE – E-BULLETIN 197  

© Mediafrica.Net 2015  27/01/2015 

radios/TV 

[Presenter] Two private television stations in DRCongo no longer broadcast their channels. Radio 

Television Catholique and Canal Kin, two television stations allied to the opposition are no longer 
on air. Their broadcasts were stopped after they broadcast the call made by the opposition for 
people to protest. Moise Musangana, director of Canal Kin had this to say. 
[Musangana] Since Friday 16 January from 9 p.m., our signal was cut off. Our technicians told us 
there was a cut. I quickly called call the head of the transmission station who told me that they had 
cut off the transmission after receiving order form their bosses. The order came from above. 
According to information that we gathered, it appears that we will be off air because we broadcast 

a call by the opposition calling on the people to protest today to block the adoption and 
implementation of the new electoral law. 
On Saturday 1 January, I called Minister Lambert Mende, who is in charge of Media 
Communication. He was surprised at the decision and said he would keep me informed. I was told 
the same by the head of the Supreme Council of radio and audio-visual communication 
Source: Radio France Internationale, Paris, in French, 19 Jan. 2015; translated and quoted by BBC 
Monitoring Global Newsline Media File, 20 Jan. 2015 

 

NEWS FROM :   23/01/2015    [EN] 

DRCongo: DRCongo authorities lift ban on Beni-based radio, TV 

[Presenter] After being closed for two months for allegedly collaborating with the Allied Democratic 

Forces National Army for the Liberation of Uganda [ADF NALU], Beni based Graben Radio and 
television is back on air since last weekend. 
This has been made possible thanks to the national minister in charge of communication and 
media's decree 004 of 14 January 2015, lifting the ban. 
Details are in this report filed in by Bernadine Diambu. 
[Reporter] In November 2014 five Beni and Butembo based radio stations had their signals blurred 

by the national ministry in charge of media and communication which accused them of 
collaborating with ADF NALU terrorists operating in Beni territory. Local sources said that 
concerned media outlets' managers wrote to the national ministry in charge of the media's 
commission of control of conformity of private radio and television stations to prove their innocence 
regarding the ministry's accusation against them and since then, did not receive any message from 
the ministry. However with the re-opening of Graben Radio and Television [RTBG], its director 

Jadot Mangwengwe abstained from making any comment. 

Why allow only RTGB to broadcast and not the other four media outlets? 
The coordinator of DRCongo's media regulating body known as the High Audio visual and 
communication's Commission [CASC] in Nord Kivu, Madam Misingi Kongolo is said not to be ready 
to "interfere" in a an issue with is not of her competence but that of the government. She however 
said that her mission in Beni where she is currently on a mission was to inspect and call media 
outlets back to order. 
Source: Radio Okapi (Goma), in French, 21 Jan. 2015; translated and quoted by BBC Monitoring 

Global Newsline Media File, 23 Jan. 2015 

 

ALERT FROM :   23/01/2015    [EN] 

Burundi: The radio station director of RPA arrested  

http://fr.allafrica.com/stories/201501210861.html  

[Presenter] The director of the most popular radio station in Burundi, RPA has been was arrested 
and detained for being an accomplice in the murder of three Italian nuns in September 2014 in 

Bujumbura. 
A man, classified to be of unsound mind, is also behind bars for the same crime. However, for the 
past one week RPA has been broadcasting the testimony of a man who says he was recruited by 

security agencies to be one of the assassins. 
A protest was held in front of the courthouse in Bujumbura. 
Esdras Ndikumana tells us more: 
[Ndikumana] Around 100 people braved the midday sun to listen to the hearing of the director of 
RPA, a radio station that has been on air for more than 10 years, that placed itself as the voice of 
the voiceless in Burundi. Despite their smiles and songs of encouragement, many said that the die 
had already been cast, like this lady who was almost in tears. 

[Unidentified woman] This is not a laughing matter. I am this sad because I belong to the 

http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=8308
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=8309
http://fr.allafrica.com/stories/201501210861.html


TRRAACE – E-BULLETIN 197  

© Mediafrica.Net 2015  27/01/2015 

underprivileged in society. RPA is the only channel that speaks for us. Who will fight for us when he 
is in prison? The others will be forced to close down the station. 
[Ndikumana] Early in the evening, a major clamour came out of the crowd that was gathered 
before the prosecutor's office, near the high court in Bujumbura. The crowd came to see Bob 
Rugurika climb the pick up that was to transfer him to Mpimba prison. 

According to one of his lawyers, Lambert Rigarura the presiding judge demanded the director of 
RPA to present the man who says he was one of the assassins in the September 2014 affair and 
who incriminated Adolphe Nsihimirimana, one of the most powerful men in Burundi. Here is what 
his lawyer said. 
[Rigarura] He explained that he had no power to detain anyone. At the time the information was 
broadcast, it was so that the courts would take charge of the matter. 
[Ndikumana] The representative from the prosecutor's office accused him of the assassination of 

the three nuns. Mr Rugurika risks spending 20 years in prison if found guilty. 
Source: Radio France Internationale (Paris), in French, 21 Jan. 2015; translated and quoted by 
BBC Monitoring Global Newsline Media File, 22 Jan. 2015 

 

NEWS FROM :   26/01/2015    [EN] 

Zambia - Pressure on media not to cover opposition election 

campaign 

http://tinyurl.com/nbsqorr 

Reporters Without Borders condemns attacks on media pluralism during the campaign for 
tomorrow’s presidential election in Zambia due to the ruling Patriotic Front’s harassment and 
threats against several news outlets. 
Media coverage has also been very partisan during the campaign, with the main opposition party, 
the United Party for National Development (UPND) filing a complaint against the Zambia National 
Broadcasting Corporation (ZNBC) for failing to cover the rallies of its candidate, Hakainde 

Hichilema. 
PF activists stormed Lukulu FM, a community radio station in Western Province, on 4 January after 
it broadcast a UPND campaign spot. According to station manager Munukayumbwa Mundia, the PF 
activists said “the government will sort out everyone at the station” after PF won the election. 
Both state and privately-owned media “took to extremes” in their election coverage, freelance 
journalist Sydney Mungala told Reporters Without Borders. “The public media is government-

controlled and heavily pro-PF, while the private media took an extreme stance towards opposition,” 

he said. 
“These attacks on Zambian media because of their presidential election campaign coverage are 
unacceptable, said Cléa Kahn-Sriber, the head of the Reporters Without Borders Africa desk. It is 
true that the government condemned some of the acts of intimidation by ruling party members, 
but the fact that they recurred and remain unpunished suggests that they may have had tacit 
approval. We urge all political parties to tolerate media coverage of the political activities of rival 
parties.” 

Kahn-Sriber added: “We also urge the authorities to permit free and unimpeded coverage of the 
election activities, including coverage of tomorrow’s voting and the announcement or results.” 
The Post, a privately-owned newspaper based in Lusaka province, was threatened by Kennedy 
Kamba, the head of the PF youth wing, in late December after running a story about the PF. “What 
will they do if we beat their journalists at our meetings?” Kamba said. 
Radio Walamo, a station based in the northern town of Mpulungu, said it was told by PF 

parliamentary representative Freedom Sikazwe in December that it would be closed and its staff 
would be dismissed if it did not stop covering the activities of the region’s opposition parties and 
their election spots. Sikazwe subsequently denied making the threat, which the station’s staff 

decided to ignore. [...] 
Full report qnd source: Reporters Without Borders (Paris), website, 19 Jan. 2015 

 

NEWS FROM :   27/01/2015    [EN] 

South Sudan: Vandalized Catholic Radio in South Sudan 
Successfully Repaired  

http://tinyurl.com/n2ef6nj  

The vandalized Catholic Radio in South Sudan has been successfully repaired and ready to resume 
broadcasting. 

http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=8311
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=8311
http://tinyurl.com/nbsqorr
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=8313
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=8313
http://tinyurl.com/n2ef6nj


TRRAACE – E-BULLETIN 197  

© Mediafrica.Net 2015  27/01/2015 

Sout al Mahaba (Voice of Love) Radio of the Catholic Diocese of Malakal in Upper Nile State, South 
Sudan, was vandalized at the start of the violent conflict in mid-December 2013 and had all its 
equipment looted. 
According to the Catholic Radio Network (CRN) News, a technician from Italy has “managed to 
repair the damages at the tower and the antenna system caused by RPGs ammunitions.” 

The technician who had erected the 72m mast, installed the antennas and put the radio on air in 
2009, managed to have the radio “back on air for some minutes of test at 5 PM on Sunday for the 
first time after almost one year,” CRN News confirmed on Monday. 
The radio has been off air since February 18, 2014, just three days after the opposition forces 
attacked the headquarters of Upper Nile State, Malakal town. 
“The staff of (Sout) Al Mahabba who remained in Malakal (are) ready to resume work as soon as 
the diocesan administration gives the approval,” CRN Monday News reported. 

In October, the Director of Sout al Mahaba, Sr. Elena Balatti, had shared with CANAA about her 
concerted efforts to have the radio resume broadcasting in December 2014. 
“We want to repair the damage that is most serious at the radio station, which is the mast, the 
72m tower holding the antenna system” Sr. Elena had told CANAA last October, adding, “I would 
like to have the radio station back (on air) as a Christmas gift for the people of those areas.” 

Sout al Mahaba Radio is one of the nine radio stations constituting the Catholic Radio Network. 

Source: CANAA (Nairobi), 19 Jan. 2015 

 

NEWS FROM :   27/01/2015    [EN] 

Liberia: Catholic Media Director Challenges Journalists  

http://allafrica.com/stories/201501262511.html  

The Director of the Catholic Media Center (CAMCAM), Father Ambrose Dayouga Kroma, has 
challenged journalists to "take a moment and judge" the potential impact of offensive, divisive and 
inflammatory comments before reporting them. 
He said failure to give due consideration to this delicate act of managing and balancing information 
in journalism does result to tragic consequences, according to the Liberia News Agency. 
Fr. Kroma made the statement Thursday at a start of the second in a series of workshops centered 

on Ethics of Journalism organized by the CAMCAM for staff of the Catholic Church-run Radio 
VERITAS. 
"While it remains true that the dawn of a new democratic space and process in Liberia has allowed 

for a multiplicity of media houses and also an increase in the level of press freedom, this 
unfortunately has not translated into higher standards as it relates to ethics of journalism," Fr. 
Kroma observed. 
He indicated that it is regrettable that some journalists and media institutions have become foot-

soldiers for propaganda and the promotion of selfish interest and agenda contrary to the national 
agenda. 
He emphasized that needless to state that whenever media institutions are manipulated by self-
interests and personal aggrandizement, good journalist will inadvertently do damage when they 
report controversial and sensational stories out of context. 
Source: Liberia News Agency (Monrovia), 24 Jan. 2015; quoted and distributed by allAfrica.com 

  

http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=8314
http://allafrica.com/stories/201501262511.html


TRRAACE – E-BULLETIN 197  

© Mediafrica.Net 2015  27/01/2015 

NOUVELLES 
NEWS FROM :   02/01/2015    [FR] 

Algérie: 2014 - une nouvelle ère pour l'audiovisuel  

http://fr.allafrica.com/stories/201501010194.html  

Le monde des médias et de l'information en Algérie a amorcé durant l'année 2014 une nouvelle ère 
par l'adoption de la loi sur l'audiovisuel consacrant l'ouverture du secteur au privé et l'installation 
de l'Autorité de régulation du secteur audiovisuel enregistrant ainsi une "évolution importante" en 
matière de droit à l'information. 
L'année qui s'achève aura été celle de la consécration de l'ouverture du champs médiatique 
audiovisuel au secteur privé, avec l'adoption de la loi le mois de janvier 2014 à la majorité par les 

membres des deux chambres du Parlement, suivie par l'installation de l'Autorité de régulation du 
secteur audiovisuel, le 21 septembre de la même année. 
La mise en place des deux cadres juridique et organisationnel s'inscrivent en droite ligne avec les 
engagements du chef de l'Etat qui avait assuré, à maintes reprises, que le processus législatif et 

réglementaire visant le parachèvement du système juridique régissant les activités liées au secteur 
de la communication se poursuivra activement au cours de l'année, notamment avec les lois 

relatives à l'organisation de la presse et des métiers y afférents. 
Le président de la République, Abdelaziz Bouteflika, avait réitéré dans ce cadre, son engagement à 
continuer d'appuyer le droit du citoyen à l'information et ce, par "la promulgation des textes 
législatifs et réglementaires à même de lui garantir l'exercice de ce droit consacré par la 
Constitution". 
La loi sur l'audiovisuel vient également dans le prolongement de l'ouverture médiatique entamée 
depuis 1990, pour répondre aux aspirations des citoyens et des professionnels du secteur. 

Elaborée suite à un large processus de consultation avec des spécialistes en audiovisuel, des 
journalistes et des patrons de chaînes privées, ainsi que des députés, la loi qui compte 107 articles, 
a été publiée dans le Journal officiel n°16 du 23 mars 2014, donnant ainsi un cadre légal aux 
différents médias télévisuels privés qui ont vu le jour. 
En effet, près d'une vingtaine de chaînes de télévision privées activent dans le champs médiatique 
avec des autorisations provisoires en attendant de se conformer à la nouvelle législation. 
En consécration de la loi sur l'audiovisuel, une autorité de régulation de l'audiovisuel, présidée par 

l'ancien journaliste Miloud Chorfi, a été installée. Cette Autorité indépendante, comme le stipule la 

loi, assumera ses prérogatives à la fois en tant que garant et gardien de la liberté d'exercice du 
métier. 
Elle est également chargée, notamment, de "veiller au libre exercice de l'activité audiovisuelle dans 
les conditions définies par la législation et la réglementation en vigueur, à l'impartialité des 
personnes morales exploitant les services de communication audiovisuelle relevant du secteur 

public et à garantir l'objectivité et la transparence", en vertu de la loi. 
En matière de contrôle, l'Autorité doit, entre autres, veiller à la conformité aux lois et règlements 
en vigueur, de tout programme audiovisuel diffusé, quel que soit le support utilisé, s'assurer du 
respect des quotas minimums réservés à la production audiovisuelle nationale et à l'expression en 
langues nationales. 
Source: Algerie Presse Service (Alger), 31 déc. 2014; repris et distribué par allAfrica.com 

 

NEWS FROM :   03/01/2015    [FR] 

Ile Maurice: Pritam Parmessur - «J'ai été nommé d'après mes 
compétences» 

http://fr.allafrica.com/stories/201501021536.html  

L'annonce de la nomination de Pritam Parmessur à la tête de la Mauritius Broadcasting Corporation 
(MBC) a fait tiquer certains. 
Ils pensaient que l'Etat, comme il l'avait laissé entendre, procéderait à un appel à candidatures 
avant de choisir le nouveau directeur général. Le principal intéressé, quant à lui, se défend d'être 

un nominé politique. «Je pense que j'ai été nommé d'après mes compétences. La question ne se 
pose pas, je crois dans le travail et l'assiduité», avance-t-il. 
Dans un entretien accordé à l'express, le nouveau patron de la radiotélévision nationale a brossé 
une esquisse de sa vision pour cette institution, longtemps critiquée pour sa proximité avec les 
différents pouvoirs en place. A l'en croire, «la MBC ne sera plus la MBC d'avant. Ce sera une 
institution respectable et respectée». 

http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=8275
http://fr.allafrica.com/stories/201501010194.html
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=8276
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=8276
http://fr.allafrica.com/stories/201501021536.html


TRRAACE – E-BULLETIN 197  

© Mediafrica.Net 2015  27/01/2015 

Pritam Parmessur veut, par exemple, se concentrer sur les nouvelles qui sont jugées importantes 
pour le public. «Vu que nous avons un temps limité, la MBC ne passera que des items newsworthy 
et importants à la population. Certaines choses, nous pourrons les passer autrement, sans faire 
des value judgments. Mais nous nous concentrerons sur ce qui est newsworthy», souligne-t-il. 
Enseignant de formation, Pritam Parmessur connaît bien les rouages de la télévision nationale. Et 

pour cause, il en a été nommé vice-président en 1982, avant d'en devenir le président en 1983. 
Poste qu'il occupera durant trois ans. Il était parallèlement enseignant en Industrial Arts au 
Mauritius Institute of Education (MIE). 
Ancien élève du collège John Kennedy, Pritam Parmessur a effectué ses études supérieures en 
Angleterre, à l'University of London Institute of Education. Passionné de sciences et de technologie, 
il a entamé sa carrière professionnelle au Mauritius College of the Air à son retour au pays, avant 
d'obtenir un poste au MIE. Plus tard, il sera nommé directeur de cette institution. Poste qu'il 

occupera jusqu'en 2007. 
Lire son interview dans son intégralité: Pritam Parmessur: «La MBC sera une institution respectable 
et respectée». 
Source: L'Express (Port-Louis), 2 jan. 2015; repris et distribué par allAfrica.com 

 

NEWS FROM :   04/01/2015    [FR] 

Centrafrique : Guira FM, la Radio de la MINUSCA  

http://tinyurl.com/q34pzo2  

Lancée le 14 septembre, la veille de la prise de commande de la MINUSCA, Guira FM, la station 
Radio de la Mission Multidimensionnelle intégrée des Nations Unies pour la stabilisation en 

République centrafricaine (MINUSCA) a été inaugurée conjointement par Hervé Ladsous, le 
Secrétaire général adjoint des Nations Unies aux Opérations de maintien de la paix et Babacar 
Gaye, le Représentant Spécial du Secrétaire général des Nations Unies en République 
Centrafricaine. 
D’OU VIENT LE NOM ? 
Se voulant relais des activités de la MINUSCA, et tirant son nom de “GUIRA”, l’arbre à palabres, 
elle se veut suivant sa présentation : 

“Etre une radio qui apportera aux Centrafricains une Information rigoureuse, non partisane et 
crédible et d’être un instrument de paix. 
Elle se veut aussi ambitieuse, et prévoit pour sa grille de programmes des émissions en Français et 

en Sango consacrées à la santé, à l’éducation, aux droits de l’homme et à la musique. 
Emettant actuellement en modulation de fréquences à Bangui sur 93.3 FM, Guira FM doit étendre 
progressivement sa couverture dans le pays.  
Le projet de transmission de Guira FM vise à couvrir l’ensemble du territoire de la RCA. 

Source: La Nouvelle Centrafrique, Agence Centrafricaine de Presse (Bangui), website, 22 sept. 
2014 

 

RESOURCE FROM :   06/01/2015    [FR] 

Appel à candidatures : Les Prix Courage in Journalism et Lifetime 

Achievement  

http://tinyurl.com/q42x7dz  

Appel à candidatures: les Prix Courage in Journalism et Lifetime Achievement de l’International 

Women’s Media Foundation 
 
L'International Women’s Media Foundation (Fondation internationale des femmes œuvrant dans les 

médias) lance un appel à candidatures pour les prix Courage in Journalism et Lifetime 
Achievement. Ces prix font honneur aux femmes journalistes qui ont fait preuve d’une force de 
caractère exceptionnelle face à des situations difficiles ou dangereuses. 

Les candidatures de femmes journalistes qui travaillent à temps plein ou sont pigistes dans le 
domaine de la presse écrite, électronique ou en ligne dans un pays quelconque peuvent être 
déposées. 
Les lauréates recevront des récompenses en argent (le montant reste toujours à déterminer) et se 
rendront aux États-Unis pour participer aux cérémonies de remise des prix. 
Bien que les langues de préférence de dépôt des candidatures soient l’anglais, le français, l’arabe, 
le russe et l’espagnol, les candidatures dans toute autre langue seront examinées. 

La date limite de dépôt des candidatures est le 14 février 2015. 

http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=8280
http://tinyurl.com/q34pzo2
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=8284
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=8284
http://tinyurl.com/q42x7dz


TRRAACE – E-BULLETIN 197  

© Mediafrica.Net 2015  27/01/2015 

Source: Agro Radio Hebdo/Barza infos, 5 janv. 2015 

 

NEWS FROM :   06/01/2015    [FR] 

Afrique: L'Afrique en partage grâce à 5 radios  

http://tinyurl.com/nvwy4pz 

C’est une première. Cinq radios commerciales de cinq pays d’Afrique lancent une émission 
commune : « L'Afrique en partage ». 
Atlantic Radio (Maroc), Express FM (Tunisie), Ouaga FM (Burkina Faso), Radio Koubeni (Mauritanie) 
et Radio Klédu (Mali) : un partenariat inédit entre radios commerciales, qui existe déjà entre radios 

publiques et communautaires. 
Chaque semaine pendant une heure, « L'Afrique en partage » traite de questions de société et 
d'actualité. L'émission promeut une meilleure compréhension de la diversité culturelle. D’autres 
radios et d’autres pays pourront rejoindre cette coopération. 
Premier numéro : les défis de 2015. (Samedi 10 janvier à 9h et 16h sur Atlantic Radio. Sur les 
antennes des radios partenaires selon leurs grilles respectives) 

Deuxième numéro : le coup d'envoi de la CAN 2015. Prévue initialement au Maroc, puis déplacée 

en Guinée Équatoriale, la plus grande compétition sportive du continent africain suscite un très vif 
intérêt. (Samedi 17 janvier à 9h et 16h sur Atlantic Radio. Sur les antennes des radios partenaires 
selon leurs grilles respectives). 
Source: La Lettre Pro de la Radio, 6 jan. 2015; information transmise à TRRAACE par Serge 
Adam's Diakité, journaliste indépendant à Abidjan 

 

NEWS FROM :   11/01/2015    [FR] 

Congo: Une radio des jeunes pour la promotion d'une culture de 
paix 

http://fr.allafrica.com/stories/201501110308.html  

Mettre en place avec et par les jeunes, une telle radio, courant cette année 2015, est un projet très 
ambitieux pour l'Unesco. C'est du moins ce qu'a déclaré Ana Elisa de Santana Afonso, 
représentante de cette institution onusienne en République du Congo. 
Tout comme le genre, la jeunesse est un thème transversal dans les programmes de l'Unesco. 

D'ailleurs, via son programme communication, cette institution a retenu comme thématique pour la 
prochaine Journée mondiale de la Radio qui sera célébrée, le 13 février 2015 : « Jeunesse et radio 
» ; une nécessité d'impliquer les jeunes à la radio. 
En prélude à la mise en place de cette radio des jeunes pour la promotion d'une culture de paix, 
l'Unesco en collaboration avec l'Unfpa ont organisé un atelier de renforcement des capacités des 
radios locales pour une meilleure interaction avec l'audience et sur le monitoring. Cet atelier a 
connu la participation de Michel Keumoe, administrateur du Programme de communication Unesco/ 

Libreville, et de Godeffroy Yombi, président du Réseau national des radios communautaires du 
Congo. 
En effet, il est clairement admis que les médias occupent une place très importante dans toute 
initiative de sensibilisation des différentes composantes de la société. C'est pourquoi l'Unesco et 
l'Unfpa se sont engagés dans la mise en œuvre d'un projet conjoint visant le renforcement des 
capacités des radios locales en vue de la sensibilisation des jeunes sur la santé sexuelle de la 
reproduction et les infections sexuellement transmissibles (IST). 

Ce projet est le résultat d'une action bien réussie du projet de renforcement des capacités des 
enseignants et également de l'action de l'Unesco de centrer tous ces programmes autour de la 
promotion d'une culture de la paix. Car, la culture de la paix implique une relation avec 

l'environnement, avec la santé et les relations entre l'homme et la femme. C'est dans ce contexte 
que la question de l'éducation à la santé sexuelle et de la reproduction, à travers la radio, en 
particulier des adolescentes et jeunes femmes prend toute son ampleur. Ainsi, les activités que 

l'Unesco aura à mener avec les stations de radio doivent être comprises comme relevant d'une 
démarche stratégique pour mieux atteindre les jeunes dans les trois départements retenus : 
Brazzaville, Plateaux et Pointe-Noire. 
Le principal objectif de cet atelier a été de doter chaque station de radio des capacités nécessaires 
pour améliorer et valoriser l'interaction avec son audience, en particulier les adolescent(e)s, les 
jeunes filles et les jeunes garçons. Une telle interaction est très importante pour la réussite dudit 
projet. Car en fait, il est attendu que les stations de radio puissent capitaliser sur les résultats de 

l'interaction avec les jeunes pour non seulement mieux connaître et écouter ces derniers, créer des 

http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=8285
http://tinyurl.com/nvwy4pz
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=8291
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=8291
http://fr.allafrica.com/stories/201501110308.html


TRRAACE – E-BULLETIN 197  

© Mediafrica.Net 2015  27/01/2015 

opportunités de dialogue, mais aussi garantir la participation effective des jeunes dans la 
production des émissions sur des thématiques d'intérêt pour eux. « Que le projet qui démarre 
puisse courant cette année, nous amener vers des projets plus ambitieux comme celui de mettre 
en place avec et par les jeunes, une radio des jeunes pour la promotion d'une culture de paix », a 
déclaré Ana Elisa de Santana Afonso. 

Notons que les principaux bénéficiaires de cet atelier qui a vu le jour grâce à la coopération 
fructueuse entre l'Unfa et l'Unesco sont, les technicien(ne)s de radio et les managers ou 
responsables des programmes de chaque station de radio partenaire. Les participants proviennent 
de : Pointe-Noire (Ponton FM et Géo Média) ; du département des Plateaux (Radio Nkeni et Radio 
Makotipoko) ; du département de Brazzaville (DRforce1 et autres). 
Source: Les Dépêches de Brazzaville, 10 jan. 2015; repris et distribué par allAfrica.com 

 

NEWS FROM :   11/01/2015    [FR] 

Angola: Rétrospective 2014 - Cacuaco bénéficie d'une station radio  

http://fr.allafrica.com/stories/201501091455.html  

L'émission chaque jour depuis ce mois de janvier de la radio Cacuaco en FM 105.0 est un des faits 

marquants dans la municipalité de Cacuaco, située aux environs de la capitale angolaise. 
L'inauguration a représenté un acte d'exécution du Plan de Développement 2013/2017 qui prévoit 
l'amélioration de la prestation de service pluriel, attribuant plus d'opportunité d'emplois aux jeunes 
dont les préoccupations constituent une des priorités de l'Exécutif. 
L'ouverture de la boutique de registres au quartier de Vidrul en mars dernier par le ministre de la 
Justice et des Droits humains, Rui Mangueira, a également marqué les habitants parce qu'ils 

n'avaient avant qu'un seul poste de registres civils au siège municipal. 
De son côté, la ministre de la Famille et Promotion de la Femme a réalisé en juin une table ronde 
dans la même zone dans l'objectif d'appliquer l'une des orientations de l'Exécutif. 
La table ronde a abordé "l'organisation sociale et les communautés rurales », « l'approche des 
services sociaux », « le renforcement de l'éducation, la compétence et l'assistance des femmes 
rurales », « le développement dans la perspective du genre, avec la vision dans l'appui des jeunes 
ruraux, les us et coutumes ». 

Source: Angola Press (Luanda), 9 jan. 2015; repris et distribué par allAfrica.com 

 

NEWS FROM :   16/01/2015    [FR] 

Sénégal: 4ème avis trimestriel du CNRA - RTS, Walf TV, Zik FM, 

RFM... pollueurs de l'espace public  

http://fr.allafrica.com/stories/201501151615.html  

L'espace public est toujours agressé dans les médias. C'est ce que relève le Conseil national de 
régulation de l'audiovisuel (Cnra) dans son quatrième avis trimestriel 2014 portant sur les 

manquements et dysfonctionnements dans les diffusions audiovisuelles sur l'espace public. 
Dans le quatrième et dernier avis trimestriel de l'année 2014, au compte de l'activité du Conseil 
national de régulation de l'audiovisuel (Cnra), il est fait mention de dysfonctionnements et de 
manquements des médias notamment la RTS, Walfadjri, Zik FM, RFM, dans les diffusions 
audiovisuelles sur l'espace public. 
En ce qui concerne la Rts, il lui est reproché de n'avoir pas couvert le meeting tenu à Dakar le 21 
novembre 2014 par le Front populaire pour défense de la République (Fpdr) qui regroupe des partis 

légalement constitués. «Par cette attitude, la Rts a failli à son obligation de respect des principes 
d'accès équitables des partis politiques, des syndicats et des organisations reconnues de la société 
civile, aux médias audiovisuels, dans les conditions fixées par les lois et le règlements en vigueur», 

déplore le Cnra dans communiqué en date d'hier mercredi 14 janvier. «Ce manquement est une 
violation flagrante de l'article 8 de la Constitution de la République du Sénégal, qui consacre le 
droit du public à une information plurielle», mentionne le communiqué. 

S'agissant du groupe Walfadjri, le Cnra lui reproche d'avoir diffusé en directe et en intégralité le 
meeting du Front populaire pour la défense de la République (Fpdr) du 21 novembre 2014, au 
cours duquel l'ancien président la République, Me Abdoulaye Wade, a tenu des propos séditieux, 
susceptibles de remettre en cause l'ordre constitutionnel par un appel à «une transition au 
Sénégal». 
A cet effet, l'ex-président avait réclamé l'organisation d'une élection présidentielle anticipée. La 
diffusion et la rediffusion de tels propos, par différents médias audiovisuels, constitue une violation 

graves des dispositions de l'article 13 du cahier de charge qui interdit aux médias audiovisuels «la 

http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=8292
http://fr.allafrica.com/stories/201501091455.html
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=8297
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=8297
http://fr.allafrica.com/stories/201501151615.html


TRRAACE – E-BULLETIN 197  

© Mediafrica.Net 2015  27/01/2015 

programmation et la diffusion d'émissions contraires aux lois et règlements, à l'ordre public, aux 
bonnes mœurs, à la sécurité publique et au respect de la dignité de la personne humaine... », 
relève la note. 
S'agissant de la radio Zik Fm, le Cnra lui reproche, «l'utilisation des médias audiovisuels à des fins 
de règlements de compte personnel, notamment dans l'émission «Teuss» du 12 novembre 2014, 

ou le journaliste/animateur de Zik Fm s'en est pris à la député Madame Ndèye Awa Mbodj, que 
Monsieur Ahmet Aïdara dépeint comme «une femme agressive et violente, ne défendant pas les 
intérêts» du département de Guédiawaye», souligne le document. 
Pour ce qui est de la Rfm, la document relève «dans la chronique sportive du 9 octobre 2014 que le 
journaliste Malal Junior Diagne s'est emporté en tenant des propos "éthnicistes", stigmatisants à 
l'encontre de l'entraineur national M. Alain Giresse en usant un langage qui frise le racisme parce 
que faisant référence à la couleur de peau», regrette le Cnra. 

Enfin le Cnra a dénoncé la revue de presse dévoyée, les giottisme et flagornerie dans de 
nombreuses émissions entre autres dysfonctionnements et manquements dans les médias. S'y 
ajoutent les étalage et distribution des billets de banque dans des manifestations retransmises à la 
télévision. Au titre de sa mission de veille sur le contenu des messages destiné au jeune public, Le 
Cnra a constaté une utilisation abusive et inappropriée d'enfants et d'adolescents, dans des 

compétitions télévisées à buts essentiellement publicitaires et commerciaux. 

Source: Sud Quotidien (Dakar), 15 jan. 2015; repris et distribué par allAfrica.com 

 

NEWS FROM :   16/01/2015    [FR] 

Burkina Faso: Emissions d'expression directe - Les animateurs de 

radios et télévisions se forment  

http://fr.allafrica.com/stories/201501151155.html  

Le Conseil supérieur de la communication (CSC) forme du 12 au 14 janvier 2015 à Bobo-Dioulasso, 
les animateurs des émissions interactives de radios et télévisions. La formation vise à les doter des 

rudiments nécessaires pour mieux conduire ces émissions d'expressions directes, surtout en 
période de crise. 
L'atelier de formation des animateurs des émissions interactives des radios et télévisions de 
proximité en période de crise, a pour objectif de renforcer les capacités des journalistes de ces 
médias. Il s'agit, comme l'a souligné la présidente du Conseil supérieur de la communication, 
Nathalie Somé, de rappeler aux animateurs, l'utilité et la complexité de leur mission. 

En effet, Nathalie Somé a signifié aux apprenants que leur métier est utile car «il permet de 

modérer les interventions pour les rendre plus comestibles au plan démocratique». 
Elle a rappelé aux animateurs «qu'ils ont une mission de recadrage éthique et déontologique, de 
nature à forger à terme, une culture de la prise de parole responsable pour une démocratie 
participative plus raffermie dans notre pays». 
En outre, la formation s'est assignée pour but de permettre à ces journalistes de travailler en 
respectant les obligations conventionnelles et les dispositions du cahier des charges et des missions 
qui lient les entreprises audiovisuelles au CSC. 

Pour la présidente du CSC, la présente formation qui intervient après celle tenue à Ouagadougou 
du 6 au 8 janvier derniers, est nécessaire, au regard des failles constatées dans la conduite des 
émissions d'expression directe lors des événements des 30 et 31 octobre 2014. 
Durant cette période, des atteintes aux droits, à l'honneur, à la dignité d'autrui et à l'ordre public 
ont été relevées, d'où son appel à «un sens élevé de responsabilité sociale et au respect des règles 
déontologiques qui fondent le métier d'animateur de radio et de télévision». 

Le souhait de la présidente du CSC est alors de voir une presse burkinabè encore plus 
professionnelle et plus responsable, soucieuse de contribuer efficacement au renforcement de la 
cohésion sociale. Outre la quinzaine de participants, des conseillers du CSC ont pris part à 

l'ouverture de l'atelier qui prend fin ce 14 janvier 2015. 
Source: Sidwaya Quotidien (Ouagadougou), 15 jan. 2015; repris et diffusé par allAfrica.com 

 

ALERT FROM :   23/01/2015    [FR] 

Burundi: Le directeur de la radio privée RPA écroué  

http://fr.allafrica.com/stories/201501210861.html  

Au Burundi, Bob Rugurika, le directeur de la Radio publique africaine (RPA, privée), la plus écoutée 
des stations burundaises, avait été convoqué mardi matin 20 janvier et a été écroué dans l'après-

midi à la prison de Mpimba à Bujumbura, pour « complicité d'assassinat » de trois religieuses 

http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=8298
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=8298
http://fr.allafrica.com/stories/201501151155.html
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=8310
http://fr.allafrica.com/stories/201501210861.html


TRRAACE – E-BULLETIN 197  

© Mediafrica.Net 2015  27/01/2015 

italiennes les 7 et 8 septembre 2014, selon une source RFI. 
Son arrestation fait suite aux aveux diffusés, depuis plusieurs jours par sa station, d'un homme qui 
se présente comme un des assassins et qui a mis en cause l'un des hommes les plus puissants du 
pays, à savoir le général Adolphe Nshimirimana, chargé de mission à la présidence après avoir 
occupé le poste de chef des services secrets depuis huit ans. 

Le motif de la convocation du directeur de la RPA - « éclaircissements sur le dossier et produire, 
devant le ministère public, le criminel à sa disposition » - annonçait déjà la couleur. 
Aussi, pendant les huit heures de son interrogation, Bob Rugurika s'est évertué à expliquer qu'il ne 
détenait pas cet homme qui électrise le Burundi avec ses aveux depuis une semaine, mais en vain. 
Le substitut du procureur n'a voulu rien entendre. Il a décidé de l'inculper pour trois chefs 
d'accusation à savoir : manquement à la solidarité publique ; violation du secret d'instruction ; et 
surtout complicité d'assassinat, un crime passible de vingt ans de prison et qui a secoué tout le 

monde à Bujumbura. 
Il faut dire que les aveux de ce fameux témoin - qui reconnaît avoir tué de ses mains la troisième 
religieuse - ont mis à mal la version de la police burundaise qui n'a jamais convaincu personne 
dans l'assassinat des trois religieuses italiennes, en septembre 2014. 
La police du Burundi avait alors arrêté un homme présenté comme l'assassin, mais qui passe pour 

un « déséquilibré mental » dans le quartier de Kamenge où s'est déroulé ce drame. Le témoin de la 

RPA, lui, met plutôt en cause un des piliers burundais, le général Adolphe Nshimirimana. 
Aujourd'hui, le directeur de cette station a été écroué à la prison de Mpimba, mais sa radio 
continue de défier le pouvoir burundais en faisant parler la même voix. 
Source: RFI (Paris), 21 jan. 2015; repris et distribué par allAfrica.com 

 

ALERT FROM :   26/01/2015    [FR] 

Zambie - Les médias incités à ne pas couvrir la campagne 

électorale de l'opposition  

http://tinyurl.com/m2q2pts  

Alors que la campagne présidentielle bat son plein, plusieurs médias zambiens subissent une 
lourde pression de la part de membres du Front patriotique (PF), le parti au pouvoir. Reporters 
sans frontières (RSF) condamne ces menaces qui portent un frein à la pluralité de l’information en 
Zambie. 
Le peuple zambien doit se rendre mardi 20 janvier aux urnes pour élire son nouveau président. 

Cette élection arrive au terme d’une campagne dont la couverture médiatique est restée très 

partisane. Le principal parti d’opposition, le Parti unifié pour le développement national (UPND), a 
même porté plainte contre la Zambia National Broadcasting Corporation (ZNBC) pour manque 
d’impartialité et ne pas avoir couvert les rassemblements politiques du principal candidat de 
l’opposition Hakainde Hichilema. 
Le 4 janvier 2015, Lukulu FM, une radio communautaire de la Province occidentale de Zambie a été 
prise d’assaut par des cadres du PF après avoir diffusé une publicité de l’UPND. Selon le directeur 
de la station, Munukayumbwa Mundia, les cadres du PF auraient déclaré que le « gouvernement 

réglerait leur compte » à tous les journalistes de Lukulu FM, lorsque le PF aura gagné l’élection du 
20 janvier. 
Interrogé par RSF, le journaliste freelance Sydney Mungala raconte que “les médias ont été 
polarisés à l’extrême dans leur couverture de la campagne présidentielle. Les médias publics 
contrôlés par le gouvernement soutiennent lourdement le PF tandis que les médias privés se 
placent résolument du côté de l’opposition”. 

“Ces attaques contre les médias zambiens en raison de leur traitement de la campagne 
présidentielle sont inacceptables, déclare Cléa Kahn-Sriber, responsable du Bureau Afrique de 
Reporters sans frontières. Le gouvernement a certes condamné certaines de ces intimidations par 

des membres de son parti, mais leurs répétitions, toujours non-sanctionnées, peuvent mener à 
s’interroger sur son approbation tacite de telles initiatives. Nous appelons tous les partis politiques 
à tolérer la couverture et la diffusion d’information sur les activités politiques de leurs concurrents. 
Nous appelons aussi les autorités zambiennes à permettre un traitement libre et sans interférence 

des actes électoraux à venir, notamment la couverture des opérations de vote prévues demain 20 
janvier et la diffusion des résultats”. 
Fin décembre, le Post, journal privé basé dans la province de Lusaka a pour sa part reçu des 
menaces de la part du président de la jeunesse du PF, Kennedy Kamba, après avoir publié un 
article sur le parti. M. Kamba défiait en ces mots le média : « Que feront-ils si nous battons leurs 
journalistes à nos réunions ? ». Le même mois, Radio Walamo à Mpulungu, dans le nord du pays, a 
reçu l’ordre d’un député PF au Parlement, Freedom Sikazwe, de ne plus couvrir les activités 

http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=8312
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=8312
http://tinyurl.com/m2q2pts


TRRAACE – E-BULLETIN 197  

© Mediafrica.Net 2015  27/01/2015 

politiques des partis de l’opposition dans la région, ni de diffuser leurs publicités, sous peine de 
fermeture et renvoi. Sikazwe a nié avoir proféré de telles menaces et le personnel de la radio a 
décidé d’ignorer cette injonction. [...] 
Texte complet et source: Reporters sans frontières (Paris), site internet, 19 jan. 2015 

 

NEWS FROM :   27/01/2015    [FR] 

Algérie: Le taux de couverture de la radio régionale de Médéa sera 
porté à 98% en mars 2016  

http://fr.allafrica.com/stories/201501271132.html  

Le taux de couverture de la radio régionale de Médéa sera porté à environ 98%, d'ici à mars 2016, 
réduisant ainsi de près de moitié les zones d'ombre qui constituent un réel obstacle au 
développement de ce média de proximité, a indiqué, lundi, le ministre de la communication. 
Hamid Grine, qui effectuait une visite au siège de la radio Titteri de Médéa, a précisé, à cet égard, 

qu'un plan d'équipement sera lancé "incessamment" pour multiplier le nombre de stations de 
radiodiffusion dans le but d'élargir le champ de couverture de la radio locale, qui couvre à peine 

50% du territoire de la wilaya actuellement. 
Le ministre a mis l'accent, lors de cette visite au siège de la radio locale, sur l'importance de 
l'information de proximité et le traitement professionnel des faits et évènements en rapport direct 
avec le quotidien des citoyens, évoquant également, dans ce contexte, le "rôle primordial" des 
médias de proximité dans l'accompagnement de la dynamique de développement local. 

Interrogé en marge de cette visite sur l'éventualité de doter également les animateurs et les 
techniciens des différents médias de la carte professionnelle nationale de journaliste, au même titre 
que les journalistes, M. Grine a indiqué que son département est en train "d'étudier" cette question 
et assuré que les concernés seront informés en "temps opportun". 
Il a précisé, à ce propos, que la commission nationale d'identification des journalistes 
professionnels a délivré, depuis son entrée en fonction, près de 1700 cartes, sur plus de 2200 

demandes reçues. 
Source: Algerie Presse Service (Alger), 26 jan. 2015; repris et distribué par allAfrica.com 

 
 
 

Qui sommes-nous ? / Who are we? 
 
TRRAACE and Mediafrica.Net are a joint-venture between the following organisations: 
TRRAACE et Mediafrica.Net sont le fruit de la collaboration des organisations suivantes :   

 

EcoNews Africa 
P.O. Box 10332-00100 
Nairobi, KENYA 
Tel:   254-20-2721076, 2721655, 
2725743 
Fax:  254-20-2725171 
Email: info@econewsafrica.org 
Web : http://www.econewsafrica.org 

Association pour la Promotion des 
Médias (APM-Bénin)  
01 Boîte Postale 3566  

Porto Novo, Rép. du BENIN 
Tél. :+ 229 - 20 21 26 88  
                et 20 21 29 32  

Courriel : apmbenin@gmail.com 
radioecoleapm@gmail.com 

Web : http:// www.radioecole.org 

Centre des Médias Communautaires 
Africains (CEMECA) 

BP 210 Dédougou, BURKINA FASO  
Tél.: (00226) 20 52 10 22 
Fax : (00226) 20 52 10 22 

Mobile :(00226) 70 25 36 39  
Courriel : cemeca@mediafrica.net  

Web : http://www.cemecabf.org  

Contact 
Send your news / Transmettez vos nouvelles : editor@mediafrica.net 

 

Abonnement / Subscribe : 

http://www.mediafrica.net/profil/index.asp  

Unsubscribe / Désabonnement : 
http://www.mediafrica.net/profil/index.asp  

 

http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=8315
http://www.mediafrica.net/admin/News_AddMod.asp?Id=8315
http://fr.allafrica.com/stories/201501271132.html
mailto:info@econewsafrica.org
http://www.econewsafrica.org/
mailto:pmbenin@gmail.com
mailto:radioecoleapm@gmail.com
mailto:cemeca@mediafrica.net
http://www.cemecabf.org/
mailto:editor@mediafrica.net
http://www.mediafrica.net/profil/index.asp
http://www.mediafrica.net/profil/index.asp

